ПОСТАНОВА 22 липня 2020 року, Справа № 905/1633/19, Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду: Банаська О. О. - головуючого, Васьковського О. В., Пєскова В. Г., https://reyestr.court.gov.ua/Review/90540409
У справі про
банкрутство ТОВ "Нагваль-Фіш", провадження у якій було
відкрито 19.09.2019, постановою від 05.03.2020 боржника було банкрутом,
відкрито ліквідаційну процедуру. ГУ ДПС подало апеляційну скаргу, в якій просило
оскаржувану постанову скасувати та направити справу до суду першої інстанції
для подальшого розгляду на стадію розпорядження майном. Апеляційний
г/с ухвалою від 13.04.2020 апеляційну
скаргу ГУ ДПС у Київській області залишив без руху через несплату судового
збору у розмірі 28 815,00 грн., на
виконання чого ГУ ДПС подало 05.05.2020 клопотання, в якому просило звільнити контролюючий орган від сплати судового збору
за подання апеляційної скарги вказуючи на те, що у нього відсутній обов`язок
щодо сплати судового збору за подання апеляційної скарги, оскільки Законом
України "Про судовий збір" не передбачено ставки, від якої
обчислюється судовий збір за подання апеляційних та касаційних скарг на
постанови суду першої інстанції про визнання боржника банкрутом і відкриття
ліквідаційної процедури. Ухвалою
від 12.05.2020 апеляційний г/с апеляційну скаргу повернув скаржнику у зв`язку з
не усуненням недоліків апеляційної скарги, зазначивши, що базою для
обрахунку розміру судового збору за подання апеляційної скарги на постанову про
визнання боржника банкрутом та відкриття ліквідаційної процедури є ставка
судового збору встановлена за подання до г/с заяви кредитора про відкриття
провадження у справі про банкрутство, яка становить 10 розмірів прожиткового
мінімуму для працездатних осіб. Верховний Суд ухвалу апеляційного
г/с від 12.05.202 скасував та справу передав до апеляційного г/с для вирішення
питання про відкриття апеляційного провадження, вказавши на помилковість висновку
апеляційного г/с про необхідність сплати судового збору за подання апеляційної
скарги на постанову про визнання боржника банкрутом та відкриття ліквідаційної
процедури.
Висновки щодо застосування норм права
76. Тлумачення п.2 ч.2 ст.4 Закону України "Про судовий
збір" № 3674-VI (в редакції чинній на момент звернення з апеляційною
скаргою), яким встановлено розміри ставок судового збору за подання до
господарського суду позовних заяв, заяв, клопотань, апеляційних та касаційних
скарг свідчить про те, що Законом не встановлено ставки, від якої обчислюється
судовий збір, за подання апеляційних та касаційних скарг на постанови суду
першої інстанції про визнання боржника банкрутом і відкриття ліквідаційної
процедури.
ПОЗИЦІЯ
ВЕРХОВНОГО СУДУ
Щодо
необхідності сплати судового збору за подання апеляційної скарги на постанову
про визнання боржника банкрутом та відкриття ліквідаційної процедури
48. Згідно із ч.2 ст.123
ГПК України розмір судового збору, порядок його сплати, повернення і
звільнення від сплати встановлюються законом.
49. З преамбули Закону
України "Про судовий збір" № 3674 - VI вбачається, що цей Закон
визначає правові засади справляння судового збору, платників, об`єкти та
розміри ставок судового збору, порядок сплати, звільнення від сплати та
повернення судового збору.
50. Частиною 1 ст.3 Закону
України "Про судовий збір" № 3674-VI визначено, що судовий збір
справляється, зокрема, за подання до суду апеляційної і касаційної скарг на
судові рішення.
51. Згідно з п.п.4 п.2 ч.2
ст.4 Закону України "Про судовий збір" № 3674-VI (в редакції чинній
на момент звернення скаржника з апеляційною скаргою) ставка судового збору за
подання до господарського суду апеляційної скарги на рішення суду; апеляційних скарг у справі про банкрутство;
заяви про перегляд судового рішення у зв`язку з нововиявленими обставинами визначена у розмірі 150 відсотків ставки, що підлягала сплаті при
поданні позовної заяви, іншої заяви і скарги.
52. Відповідно до п.п.9
п.2 ч.2 ст.4 Закону України "Про судовий збір" № 3674-VI (в
редакції чинній на момент звернення скаржника з апеляційною скаргою) ставка
судового збору за подання до г/с заяви кредитора про
відкриття провадження у справі про банкрутство
становить 10 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
53. Крім того п.п.10 п.2
ч.2 ст.4 Закону України "Про судовий збір" № 3674-VI (в
редакції чинній на момент звернення скаржника з апеляційною скаргою)
встановлено ставку судового збору за подання до господарського суду заяви кредиторів, які звертаються з грошовими вимогами до боржника після оголошення про відкриття провадження у справі про
банкрутство (неплатоспроможність), а також після повідомлення про визнання
боржника банкрутом; заяви про визнання правочинів
(договорів) недійсними та спростування майнових дій боржника в
межах провадження у справі про банкрутство; заяви
про розірвання мирової угоди, укладеної у справі про
банкрутство, або визнання її недійсною - 2 розміри прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
54. Тлумачення п.2 ч.2 ст.4
Закону України "Про судовий збір" № 3674-VI (в редакції чинній
на момент звернення скаржника з апеляційною скаргою), яким встановлено розміри
ставок судового збору за подання до господарського суду позовних заяв, заяв,
клопотань, апеляційних та касаційних скарг свідчить про те, що Законом не встановлено ставки, від якої обчислюється судовий
збір, за подання апеляційних та касаційних скарг на постанови суду першої
інстанції про визнання боржника банкрутом і відкриття ліквідаційної процедури.
55. Аналогічні висновки
щодо застосування норм права викладено зокрема, в ухвалах ВС від 05.03.2018 у
справі № 922/2362/17, від 15.05.2019 у справі № 926/4739-б/16, у постанові від
05.02.2019 у справі № 905/777/18 тощо.
56. Враховуючи те, що
визначена п.п.9 п.2 ч.2 ст.4 Закону України "Про судовий збір" №
3674-VI (в редакції чинній на момент звернення скаржника з апеляційною
скаргою) ставка судового збору встановлена за
подання до г/с заяви кредитора про відкриття провадження у справі про
банкрутство за результатами розгляду якої може
бути постановлена ухвала про відкриття провадження
у справі про банкрутство, що підлягає оскарженню в окремому порядку, висновок Східного апеляційного г/с про необхідність сплати
судового збору за подання апеляційної скарги на постанову про визнання боржника
банкрутом та відкриття ліквідаційної процедури з урахуванням наведеного вище є
помилковим.
Немає коментарів:
Дописати коментар